Wijkchallenge

Wijkchallenge

Wijkchallenge Nieuwegein is een initiatief van de Gemeente Nieuwegein en SportIDNieuwegein, waarin Nieuwegeiners worden uitgedaagd om mee te doen met activiteiten waarin bewegen/meedoen centraal staat. teams uit verschillende wijken gaan het bij de wijkchallenge tegen elkaar opnemen. Ieder team doet 7 weken mee aan leuke en gezellige activiteiten in de buurt. Aan het einde van de wijkchallenge gaan de teams de getrainde activiteiten en spellen met en tegen elkaar uitvoeren. Welk team mag zich de beste van Nieuwegein noemen?

Inschrijven

Iedereen die tussen de 3045 jaar is en woonachtig is in Nieuwegein kan zich opgeven voor de wijkchallenge teams. Deelname aan de wijkchallenge is gratis. Schrijf je in voor 1 van de teams via onderstaande link naar het inschrijfformulier.

Meer informatie kunt u vinden door op onderstaande links te klikken.

WijkchallengeDoorslag
WijkchallengeVreeswijk/HoogZandveld
WijkchallengeJutphaas/Wijkersloot

Achtergrondinformatie

In iedere week van de wijkchallenge is er een centraal thema. Per thema worden er voor ieder team twee bijeenkomsten georganiseerd. De bijeenkomsten worden georganiseerd met verenigingen en partners uit Nieuwegein. De exacte data, tijden en locaties worden per team in overleg bepaald met de deelnemers, verenigingen, locatie en eventueel andere partners.

DATA   PEILER    THEMA ACTIVITEIT(EN)

2 t/m 8 februari 2015 Mentale kracht Motiveren en inspireren. Team prestaties nader toegelicht en bekeken.
9 t/m 15 februari 2015 Kracht Bijvoorbeeld: Fitness voor iedereen
16 t/m 22 februari2015 Coördinatie Bijvoorbeeld: Bewegen op muziek
23 t/m 27 februari2015 Lenigheid Bijvoorbeeld: Bewegen op muziek

 

 

Bij de wijkchallenges zijn de activiteiten gericht en aan te passen naar interesses en behoeften van de deelnemers.

MOOVZ
De wijkchallenge Nieuwegein werkt samen met moovz.nl en kan hierdoor alle deelnemers optimaal informeren en voorbereiden op de wijkchallenge activiteiten.

WAAROM MEEDOEN

Meedoen aan de wijkchallenges Nieuwegein levert de deelnemers de volgende voordelen op.

1. Beweging zorgt voor de aanmaak van neurotransmitters waardoor we ons lekkerder voelen en de antidepressiva kunnen laten staan.

2. Of je nu gaat wandelen, fietsen of fitnessen, tijdens het sporten ontmoet je gemakkelijk andere mensen waardoor je meer contact hebt met de buitenwereld. Contact met de buitenwereld geeft mensen een goed gevoel. Als je een sociale sport doet zoals voetbal dan is deze werking nog eens extra krachtig.

3. Sporten zorgt ervoor dat het lymfestelsel gaat stromen waardoor je lichaam kan afrekenen met toxines. Als bonus verlaat via het zweet ook nog eens extra toxines.

4. Door het sporten maak je niet alleen stoffen aan die je lichaam een ontspannen gevoel geven, je maakt ook meteen je hoofd leeg. Met een leeg hoofd kun je daarna weer fris naar je uitdagingen kijken en nieuwe inzichten en standpunten opdoen.

5. Door het sporten blijf je op gewicht en krijgt je lichaam rondingen waardoor je aantrekkelijker bent voor de andere sekse.

6. Door te sporten zie je er niet alleen beter uit, je wordt ook krachtiger. Dit lichamelijke aspect werkt door naar de geest, wat voor meer zelfvertrouwen zorgt.

7. Sporten geeft een betere conditie en uithoudingsvermogen waardoor je minder snel uit het veld bent geslagen door het dagelijkse werk wat voor je voeten ligt.

8. Doordat sporten een inspanning vereist van het lichaam om tot het volgende niveau te komen, zal je lichaam ‚s nachts beter uit willen rusten. Dit gaat meestal beter door de reductie van de hoeveelheid stress.

9. Bij het sporten komt het element volhouden vaak om de hoek kijken. Ten eerste, als je een conditie wil opbouwen dan is het verstandig om met vaste regelmaat je lichaam te prikkelen en dat vraagt een zeker volharding. Daarnaast vraagt de inspanning zelf ook een stukje doorzettingsvermogen van de geest omdat het vaak zwaar is en wij mensen meestal van nature een beetje lui zijn.

10. Door het sporten heb je een beter uithoudingsvermogen waardoor je meer aan de ander kunt geven en meer van elkaar kunt genieten. Ook verbetert sporten de hormonen die het libido verhogen. Sporten zorgt ook nog eens voor een gezond bloedvatenstelsel waardoor alle organen naar behoren functioneren.

11. Met name voor ouderen kan sporten heel helend werken omdat het zorgt voor meer aanmaak van verjongende hormonen. Als een man van 60 besluit om weer te gaan sporten, zal hij na 6 weken het testosteronniveau krijgen van een man van 30. Dit heeft als voordeel dat het libido en de hormonale bescherming terugkeert in het leven van dit persoon.

12. Vrijwel elke sport doet een beroep op de motoriek en stimuleert de hersenen. Het stimuleren van de hersenen door het beroep op het coördinatievermogen en de toegenomen bloedcirculatie doen de intelligentie en het geheugen toenemen.

Bezoekadres: Merweplein 1, 3432 GN Nieuwegein
Postadres: Postbus 772, 3430 AT Nieuwegein
M 06-24533263
www.sportidnieuwegein.nl
www.facebook.com/SportIDNieuwegein
https://twitter.com/SportIDNgein